mandag 10. mai 2010

Vi er nå i Sucre

Har hatt en fantastisk tredagers tur i Saltørkenen og området rundt! Fikk vært i selve saltørkenen, og på kaktusøya som ligger i midten av den (kaktusene er helt sykt svære), har sett forskjellige innsjøer i forskjellige farger (blårosa og grønn) pga algene, geysirer, badet i en varm kilde, sovet i et hotel laget av salt, har også hatt fotoshoots i flere forskjellige steinformasjoner. Av dyr har vi sett llamaer, alpakka, flamingo og en fugl som ligner strutsen bare den er litt mindre.
Da vi meldte oss på turen visste vi at vi kom til å bli satt i en jeep med 4 andre ukjente, og det er jo alltid litt spennende å være med folk en ikke kjenner. En tur kan avhenge veldig mye av de du reiser med. Vi gikk overens med 3 av 4 reisefølget vårt. Hun vi ikke likte var rett og slett en sytekopp og klagde på absolutt alt, og hun feilet alt og var konstant negativ! Men hun gjorde da at resten av oss andre ble en skikkelig sammensveiset gjeng, vi hadde det utrolig gøy sammen! Det var et par på ca. 30 år, hun fra Irland og han fra England, og hun siste en crazy dame på 34 fra Canada.
I bilen lærte spilte vi musikk fra mp3-spillerene våre, og på min dukket sangen Flink av DeLillos opp, og den ble en hit! :P

Heldigvis var vi forberedt på kulden og hadde masse gode varme klær med oss, frøys av og til, men det gikk fint.

Etter 3-dagersturen rundt Uyuni dro vi til Potosi. Her fikk sovet litt ut før vi tok turen ned i sølvgruvene. Det var verre enn jeg husket! Var helt grusomt å puste der nede og da vi kom ut var tunge og munn helt svart av alt støvet der nede. Lårene er fortsatt stive etter å ha kravlet rundt i trange ganger. Men det var likevel verdt opplevelsen. Sykt at arbeidere kan jobbe der nede i gruvene 10-12 timer til dagen hver dag i tiår!

Nå er vi i Sucre. Vi har fått eksamensoppgaven vår og sitter på en kafé og skriver på den.
I går var det veldig koselig å treffe gjengen fra saltørkenturen middag (sytekoppen ble ikke med). I kveld skal vi treffe Paty og Grover som jeg ble kjent med da jeg var her med Bakketun.

Skal prøve å få lagt ut noen bilder etterhvert ;)

2 kommentarer:

  1. Hørres ud så du får opplevd møje kjekt, og eg glede meg t å se bilder! Nyyyd reisen :) Her har d våre knallver ganske lenge nå, får håba d holde seg t du komme hjem. Eg for min del bare ser ut på d fina veret gjennom vinduet då, meeen :P Om ikkje lenge kan eg og nyda d ;) Funfun!

    Sucre minne meg forresten om Prison break.
    Kanskje du bler litt rigere viss du klare å hosta opp litt sølv?

    Hadde vekkerklokkå på 0630 i dag for å få god tid t å lesa, men gjett kem så akkuratt sto opp? :P Får sedda i gang! (eg har litt lyst å syda nå, men ska kje gjør d,- for me lige ikkje sydekopper!!)

    Uansett, kos deg masse, lykke t med oppgaveskriving, have fun, savne deg, glede meg t du komme hjem, glad i deg osv :* muah!

    From: Anonym ;)

    SvarSlett
  2. Haha, lure på kem denne anonymen kan ver ;)
    Eg sitte og bare å ser på det fina veret ud av vinduet nå.. hehe. Men me ska klara oss gjønå eksamensperioden, så blir alt bra!
    e lov å syda litt, men ein må konna se litt positivt på ting og, DET e det ikje alle som klare..
    Lykke t t deg og,
    glad i deg og, og glede meg t å treffa deg igjen! eg e klar for ein date på amici ;)

    SvarSlett